09.1.23-24 国際舞踏カンファレンス

国際舞踏カンファレンス International Butoh Conference [ IBC I ]

Butoh Abroad Today: Its Extension and Succession

1978年に舞踏はパリにおいて初めて海外公演を行いました。以来、30年を経て舞踏は深化し拡散しつつ、さまざまな舞踏のスタイルとダンサーを輩出するとともに、世界に根を下ろし、世界の舞台芸術の一潮流として確立しています。
今日の、日本人の舞踏家の海外での活動や活躍からすれば、むしろ舞踏は海外で展開されているといっても過言ではありません。
また、慶應義塾大学アート・センターに設置されている土方巽アーカイヴには、年間を通して多くの外国人の研究者やダンサーが訪れ、その成果として、外国人による舞踏に関する研究が次々と生み出されています。
その事態は、今さら言うまでもありませんが、舞踏の国際化といっていいでしょう。
身体表現としての舞踏そのものは拡散し、変容し、いまなお定義しがたく、世界にアメーバー状に展開しているとはいえ、その国際化した現状を知ることもまた、舞踏の未来に重要なことであると思われます。
ポートフォリオBUTOHは、海外の舞踏研究者や海外で舞踏を実践し普及に努めているダンサーを招聘して、舞踏の海外での受容や活動の実際を報告していただき、情報を交換、共有しつつ、舞踏の今日と未来を討議する場を設けます。
今回の催しが契機となり、今後さらに海外との交流と相互理解が深められ、世界の中の舞踏の意味と意義が問われつつ、舞台芸術として広がり、舞踏研究が深化することを期待します。

In 1978, Butoh traveled overseas for the first time. Thirty years after its first performance in Paris, Butoh has deepened and expanded its field of activity. Diverse styles of Butoh and numbers of brilliant Butoh dancers have emerged all over the world. Butoh today is an established current of theater arts. Butoh is more acknowledged overseas than it is in Japan. For example, numbers of non-Japanese researchers and dancers visit Hijikata Tatsumi Archive at the Research Center for the Arts and Arts Administration in Keio University, throughout the year. As a consequence, more studies on Butoh and Hijikata Tatsumi are publicized by non-Japanese researchers and dancers than by Japanese researchers.
These facts suggest that there are larger fields outside Japan which Butoh dancers can take active parts in, and that there are more non-Japanese audiences that are strongly interested in Butoh. In other words, Butoh is internationalized.

Butoh by itself has been, however, difficult to define since it still has been diffused, transformed from its original state, and expanding all over the world. In order for the genre of Butoh to survive in the future, it should be important to learn about this internationalized state of Butoh.
The goal of Portfolio BUTOH in organizing this conference is to grasp current status of Butoh, especially its activity abroad and how it is received outside Japan today.
By learning the information from researchers who are studying Butoh over seas, dancers and producers who are contributing to the practice, development and promotion of Butoh abroad, we would like to create an opportunity to discuss in depth about Butoh today. By doing so, we are hoping to contribute to the further research on Butoh and to the future of Butoh practices.


主催:慶應義塾大学DMC機構 ポートフォリオBUTOH
運営:慶應義塾大学アート・センター 国際舞踏連絡協議会

Organizer: Research Institute for Digital Media and Content, Keio University | Portfolio BUTOH
Management: Recearch Center for the Arts and Arts Administration, Keio University Liaison of International Butoh

Butoh Abroad Today: Its Extension and Succession

January 23rd, 24th & 25th 2009 (25th : video showing day) 2pm-6pm

慶應義塾大学(三田)東館 8F会議室・6Fグローバルスタジオ
8th floor Conference Room, East Research Build., Keio Univ. (Mita)
アクセス:http://www.keio.ac.jp/ja/access/mita.html
Access: http://www.keio.ac.jp/english/about_keio/campus_info/mita1.html

【ゲストスピーチ】Pages Sylvianes(フランス)、SU-EN(スウェーデン)、遠藤公義(ドイツ)、Katja Centonze(イタリア) | Guest Speaker: Pages Sylvianes (France), SU-EN (Sweden), Endo Tadashi (Germany), Katja Centonze (Italy)
【コメンタリー(予定)】大野慶人、中嶋夏、笠井叡、室伏鴻、和栗由紀夫、正朔、パトリック・ドゥ・ヴォス、國吉和子 |Panel: Ohno Yoshito, Nakajima Natsu, Kasai Akira, Murobushi Ko, Waguri Yukio, Kuniyoshi Kazuko, Seisaku, Patrick de Vos
【モデュレート】小菅隼人、森下隆 | Moderator: Kosuge Hayato, Morishita Takashi

国内外のダンサーと研究者を招いて、海外における舞踏の受容、舞踏の理解、舞踏の研究、舞踏の実践の報告と発表を受けて、共有された情報をもとに、海外、とくにヨーロッパでの舞踏の現在を討議して、舞踏の未来を展望します。
In this conference, the status of Butoh overseas—how Butoh is received, understood, studied and practiced— will be presented by Butoh dancers and Butoh researchers who are active in Japan and overseas.
Based on these information presented, the present status of Butoh overseas is discussed in order to consider the future of Butoh.

Butoh Abroad Today: Embodied Theory in Practice

January 20th & 21st 2009 2pm-6pm

財団法人セゾン文化財団・森下スタジオ
Morishita Studio of The Saison Foundation
アクセス:http://www.saison.or.jp/studio/access.html
Access:http://www.saison.or.jp/studio/english/directions.html

【ゲストコーチング】SU-EN(スウェーデン)、遠藤公義(ドイツ) | Workshop Instructor: SU-EN (Sweden), Endo Tadashi (Germany)
【コメンタリー(予定)】室伏鴻、中嶋夏、和栗由紀夫、正朔、國吉和子 | Panel: Murobushi Ko, Nakajima Natsu, Waguri Yukio, Seisaku, Kuniyoshi Kazuko
【モデュレート】森下隆、溝端俊夫 |Moderator: M. Takashi, Mizohata Toshio
【協力】ボローニャ大学 音楽・演劇学部、大野一雄舞踏研究所| Cooperation: Università di Bologna (Departimento di Musica e Spettacolo), Kazuo Ohno Dance Studio
【助成】

海外のダンサーが舞踏のトレーニングや教育の実際をワークショップスタイルで公開・発表。海外での舞踏の実践を体験的に確認するとともに、国際化した舞踏の内容や方法を考察して、その意義や課題を討議し、舞踏の指導や教育のあり方を考えます(ワークショップ参加者募集!)。
Butoh dancers and researchers who are active in Japan and overseas will present methods of Butoh training and education by leading workshops.
Meanings and issues of the methods of Butoh instruction and education that has become an international phenomenon will be considered by observing and participating these workshops. SU-EN and Endo Tadashi will lead these workshops. Now inviting participants!

おといあわせ | Information

慶應義塾大学アート・センター(森下・本間)
RCAAA, Keio (Morishita, Homma)
Tel. 03-5427-1621 Fax. 03-5427-1620